Links og kampagner
Vi har samlet lidt info fra myndigheder og organisationer.
Se meget mere på:
Fyrværkerikampagnen:
I kampagnen, som Sikkerhedsstyrelsen, Trygfonden og Sundhedsstyrelsen står bag, fokuserer vi indsatsen på udvalgte målgrupper, hvor skadesstatistikken er særligt høj. Igen i 2012 er det den unge målgruppe – primært drenge i alderen 10-16 år.
Dette års landsdækkende fyrværkerikampagne sætter ind med en forebyggende indsats over for de 10-16-årige, som skal lære at have respekt for fyrværkeri.
Selvom vi i Danmark gennem de sidste 5-8 år har nedbragt skadesantallet til et historisk lavt niveau er den fortsatte indsats nødvendig:
Halvdelen af de 231 personer, der kom til skade sidste år var under 18 år – og størstedelen af dem var blot tilskuere.
Samtidig ved vi fra andre sammenhænge, at målgruppen kan have en positiv påvirkning på forældre og andre, der kan have en risikobetonet adfærd.
Kampagnens budskab er “Fyr den af med respekt” og understøttes af de 6 fyrværkeriråd
- Køb og lav aldrig ulovligt fyrværkeri
- Hold ikke fyrværkeri i hånden
- Brug beskyttelsesbriller
- Kast aldrig med fyrværkeri
- Gå aldrig tilbage til en fuser
- Brug en pose til fyrværkeriet